Skip to main content

Kliknij tutaj, aby przejść do pełnej wersji dokumentu.

BEZPIECZNE ZASADY KONTAKTU

  • Miejsce spotkań: Wybieraj oficjalne, ogólnodostępne i przygotowane miejsca.
  • Sam na sam: Unikaj przebywania z dorosłym w odizolowanych warunkach.
  • Pomieszczenia mieszkalne: Nie przebywaj w parafialnych pomieszczeniach mieszkalnych.
  • Zawsze pod opieką dorosłego: Pozostawaj zawsze pod opieką osoby dorosłej.
  • Brak wyłącznej opieki rówieśniczej: Nie bądź pod wyłączną opieką innego dziecka, chyba że regulaminy stanowią inaczej.
  • Zgoda na transport: Nie podróżuj prywatnymi samochodami bez zgody rodziców lub opiekunów.
  • Zachowuj dystans: Nie przechodź na „ty” z dorosłym.
  • Ostrożny język: Unikaj wypowiedzi o treści seksualnej w obecności dzieci.
  • Zakaz przemocy: Stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej wobec dzieci jest zakazane.

BEZPIECZNE WYJAZDY

  • Transparentność organizacji spotkań:
    • Rodzice dowiadują się, kiedy będą spotkania.
    • Potrzebna jest pisemna zgoda rodziców na udział dzieci.
    • Określamy zasady odbioru i komunikacji elektronicznej.
  • Realizacja zgodna z prawem:
    • Wszystkie formy zorganizowanego czasu, w szczególności wypoczynek dzieci, muszą być realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  • Zgoda na wyjazdy grupowe:
    • Na wyjazdy grupowe należy uzyskać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych po wcześniejszym zapoznaniu ich z planem działania i regulaminem.
    • Podczas wyjazdu rodzice lub opiekunowie mają prawo do kontaktu ze swoim dzieckiem oraz jego opiekunem.

      BEZPIECZNY KONTAKT W ŚRODOWISKU CYFROWYM
  • Korzystanie z komunikatorów i e-maili:
    • Jeśli musisz kontaktować się z dorosłymi w internecie, zawsze używaj parafialnego komunikatora lub służbowego e-maila. Wyjątkiem jest komunikator lub telefon duszpasterza dzieci i młodzieży, ale wyłącznie za zgodą Twoich rodziców.
    • Dorośli nie powinni wysyłać Ci wiadomości po godzinie 22:00. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy wiadomość jest wysyłana do całej grupy i rodzice lub opiekunowie wyrazili na to zgodę.
  • Bezpieczny dostęp do Internetu:
    • Parafie, które udostępniają Internet, muszą stosować środki bezpieczeństwa, które blokują dostęp do nieodpowiednich treści.
    • Dzięki  tym  zabezpieczeniom,  korzystanie  z  Internetu  będzie dla Ciebie bezpieczne i odpowiednie do Twojego wieku.
  • W pomieszczeniach duszpasterskich obowiązuje zakaz korzystania z Internetu na własnych telefonach/tabletach/komputerach.
    • W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą duszpasterza dzieci i młodzieży istnieje możliwość korzystania z wywyższonych środków w celach duszpasterskich. Dostęp taki powinien być monitorowany przez osobę wyznaczoną przez duszpasterza.


POZOSTAŁE ZASADY BEZPIECZNEJ PARAFII

  • Sakrament pokuty i pojednania
    • Gdzie? Sakrament pokuty i pojednania oraz spotkania modlitewne lub duchowe powinny odbywać się tylko w specjalnie do tego wyznaczonych miejscach, takich jak konfesjonał, kaplica, sala duszpasterska lub pokój rozmów.
    • Dlaczego? Te miejsca zapewniają odpowiednie warunki do skupienia i bezpieczeństwa.
  • Odwiedziny chorych
    • Kiedy? Kiedy ksiądz odwiedza chorych, powinna być obecna osoba trzecia, np. członek rodziny chorego, opiekun lub wolontariusz.
    • Dlaczego?  Obecność  osoby  trzeciej  zapewnia  dodatkowe  wsparcie i bezpieczeństwo dla wszystkich.
  • Wizyty duszpasterskie (kolęda)
    • Kto? Do wizyt duszpasterskich należy zapraszać osoby takie jak ministranci, organista, zakrystianin lub kościelny, które są odpowiednio dojrzałe i potrafią zachować dyskrecję.
    • Niepełnoletni? Młodsi członkowie Służby Liturgicznej nie powinni być sami bez opieki duchownego. Ważne jest, aby zawsze byli pod nadzorem dorosłego opiekuna.
  • Pamiętajcie!
    • Bezpieczeństwo:  Wasze bezpieczeństwo jest najważniejsze. Zawsze informujcie rodziców lub opiekunów, gdzie się znajdujecie i co robicie.
    • Szacunek: W każdej sytuacji pamiętajcie o szacunku dla siebie nawzajem i dla osób starszych.
    • Zaufanie: Jeśli coś Was niepokoi, zawsze możecie porozmawiać z rodzicami, opiekunami lub duchownym, któremu ufacie.

SPOSÓB REAGOWANIANA OSKARŻENIA LUB NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIA

  • Jak reagować na złe zachowania?
    • Gdy ktoś krzywdzi dziecko, należy to zgłosić policji lub kościelnej instytucji.
    • Jeśli ktoś w parafii lub wolontariat ma nieodpowiednie zachowanie, trzeba to zbadać i podjąć odpowiednie działania.
    • Jeśli dziecko doświadcza złego zachowania, powinniśmy poinformować o tym rodziców i działać razem z nimi.
    • Jeśli  dzieci  krzywdzą  się  nawzajem,  rodzice  muszą  być  poinformowani, a działania podejmowane wspólnie z nimi.
    • Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń współpracuje z proboszczem i delegatem zakonnym.
    • Każde zgłoszenie złego zachowania powinno być traktowane poważnie jako działanie prewencyjne.
    • Jeśli osoba dorosła w parafii dowiaduje się o przemocy wobec dziecka, musi zawiadomić policję.
  • Jak pomagać skrzywdzonym dzieciom?
    • Dziecko, które mówi o krzywdzie, musi być wysłuchane i dostaje wsparcie.
    • Skrzywdzone dziecko i jego rodzice otrzymują informacje o pomocy, którą mogą otrzymać, bez płacenia.
    • Pomoc duszpasterska dla skrzywdzonego dziecka i jego rodziny obejmuje wsłuchanie się w ich potrzeby i pomoc w odbudowaniu więzi z Bogiem i Kościołem.
    • Jeśli skrzywdzone dziecko należało do grupy parafialnej, inni uczestnicy też dostają wsparcie.
    • Jeśli zgłoszenie dotyczy przestępstwa, postępujemy zgodnie z procedurami państwowymi lub wytycznymi KEP.
  • Osoba, która zgłasza, dostaje informacje o podejmowanych krokach.


PONIŻEJ ZNAJDZIESZ WYKAZ NUMERÓW TELEFONÓW, POD KTÓRYMI RÓWNIEŻ ZNAJDZIESZ WSPARCIE:

  • 116 111 – dostępny 24h/7 dni – Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży;
  • 800 120 002 – dostępny 24h/7 dni – Ogólnopolskie Pogotowie Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”: niebieskalinia@niebieskalinia.info.
  • 22 668 70 00 – poradnia telefoniczna dla wszystkich osób;
  • pokrzywdzonych przestępstwem 7 dni w tygodniu w godz. 12:00 – 18:00;
  • 112 – umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego;